Actie voor woningbouw |
Gelegen
onder het 'geluidsgordijn' dat de vliegtuigen, opstijgend en landend op de
luchthaven Schiphol, in de wijde regio optrekken, was woningbouw in De Kwakel
jarenlang niet mogelijk. Sinds de bouw van de woningen aan de Mgr. Noordmanlaan,
ooit bestemd voor de tuindersknechten, in 1946 en later De Kuil 1 moest het dorp
iedere grootschalige uitbreiding ontberen. 'Den Haag' had tenslotte bepaald dat
wonen in het landelijke dorp erg ongezond was, gezien de grote geluidsbelasting
van de vliegtuigen. De bestaande toestand mocht gehandhaafd worden, maar van
nieuwbouw kon geen sprake zijn.
Voor
De Kwakel was dit een ergerlijke en onrustbarende zaak, omdat het ontbreken van
die nieuwbouw ongetwijfeld zou leiden tot een vergrijzing van de bevolking en
daarmee tot het afbrokkelen van het verenigingsleven en de middenstand. Overleg
met het gemeentebestuur van Uithoorn leverde uiteindelijk resultaat op.
Een
groep inwoners van De Kwakel nam, na overleg met de burgemeester en de
toenmalige wethouder van volkshuisvesting, mevrouw A. Diel-Nauta, het initiatief
om de argumenten van de rijksoverheid om niet in het dorp te bouwen, aan te
vechten en te proberen ze te ontkrachten. Op zijn minst wilden de Kwakelaars
aantonen dat woningbouw in hun dorp hoogst noodzakelijk was.
Op
on-Kwakelse wijze toog de Actiegroep De Kwakel, zoals de initiatiefgroep zich
noemde, aan het werk. Gemeenteraadsleden zegden hun medewerking toe en zochten
allerlei zaken uit voor de Kwakelaars. Na een zorgvuldige voorbereiding werd in
december 1977 een 'actieboek' uitgegeven, getiteld 'Dorp in nood, woningbouw
Kuil 2 De Kwakel'. Het 'grijsboek' maakte duidelijk welke ontwikkelingen zich in
het dorp voordeden en wat de invloed van de luchthaven Schiphol daarop was.
Het
boek maakte kortom duidelijk, dat de rijksoverheid veel te zware en aanvechtbare
uitgangspunten hanteerde inzake het woningbouwbeleid voor De Kwakel. Bovendien
werd aangetoond, dat in dorpen met vergelijkbare omstandigheden, zoals
Rijsenhout en Leimuiden, wčl woningbouw werd toegestaan. Met het 'grijsboek' in
de hand togen de Kwakelaars naar Den Haag. Het resultaat van de imposante actie:
in De Kwakel mochten nieuwe woningen gebouwd worden.
De
Kwakel heeft niet alleen De Kuil 2 aan deze actie uit de jaren zeventig
overgehouden. Wel zo belangrijk is de politieke bewustwording van het dorp
gebleken.