Actie voor woningbouw

Gelegen onder het 'geluidsgordijn' dat de vliegtuigen, opstijgend en landend op de luchthaven Schiphol, in de wijde regio optrekken, was woningbouw in De Kwakel jarenlang niet mogelijk. Sinds de bouw van de woningen aan de Mgr. Noordmanlaan, ooit bestemd voor de tuindersknechten, in 1946 en later De Kuil 1 moest het dorp iedere grootschalige uitbreiding ontberen. 'Den Haag' had tenslotte bepaald dat wonen in het landelijke dorp erg ongezond was, gezien de grote geluidsbelasting van de vliegtuigen. De bestaande toestand mocht gehandhaafd worden, maar van nieuwbouw kon geen sprake zijn.

Voor De Kwakel was dit een ergerlijke en onrustbarende zaak, omdat het ontbreken van die nieuwbouw ongetwijfeld zou leiden tot een vergrijzing van de bevolking en daarmee tot het afbrokkelen van het verenigingsleven en de middenstand. Overleg met het gemeente­bestuur van Uithoorn leverde uiteindelijk resultaat op.

Een groep inwoners van De Kwakel nam, na overleg met de burgemeester en de toenmalige wethouder van volkshuisvesting, mevrouw A. Diel-Nauta, het initiatief om de argumenten van de rijksoverheid om niet in het dorp te bouwen, aan te vechten en te proberen ze te ontkrachten. Op zijn minst wilden de Kwakelaars aantonen dat woningbouw in hun dorp hoogst noodzakelijk was.

Op on-Kwakelse wijze toog de Actiegroep De Kwakel, zoals de initiatiefgroep zich noemde, aan het werk. Gemeenteraadsleden zegden hun medewerking toe en zochten allerlei zaken uit voor de Kwakelaars. Na een zorgvuldige voorbereiding werd in december 1977 een 'actieboek' uitgegeven, getiteld 'Dorp in nood, woningbouw Kuil 2 De Kwakel'. Het 'grijsboek' maakte duidelijk welke ontwikkelingen zich in het dorp voordeden en wat de invloed van de luchthaven Schiphol daarop was.

Het boek maakte kortom duidelijk, dat de rijksoverheid veel te zware en aanvechtbare uitgangspunten hanteerde inzake het woningbouwbeleid voor De Kwakel. Bovendien werd aangetoond, dat in dorpen met vergelijkbare omstandigheden, zoals Rijsenhout en Leimuiden, wčl woningbouw werd toegestaan. Met het 'grijsboek' in de hand togen de Kwakelaars naar Den Haag. Het resultaat van de imposante actie: in De Kwakel mochten nieuwe woningen gebouwd worden.

De Kwakel heeft niet alleen De Kuil 2 aan deze actie uit de jaren zeventig overgehouden. Wel zo belangrijk is de politieke bewustwording van het dorp gebleken.